FAN! Va jag är seg på att uppdatera bloggen!!!

Åter igen så var det en tid sedan mitt senaste inlägg! Men men.. så kan det vara ibland.

Resan ifrån Cairns började med att jag hamna i Brisbane utan tak över huvudet. Nja.. inte ordagrant men näst intill. Faktumet var att sedan två veckor tillbaka hade alla hostel(vandrarhem), hotell och motell varit fullbokade just denna kväll pga ACDC konsert. Detta hade jag inte räknat med för, 2 veckor innan hade jag fortfarande varit på västkusten och visste inte ens att jag skulle till Brisbane.

Så det blev, med all packning inkl min bärbara dator. Att spendera natten på Brisbanes gator. Ingen betryggande tanke, men tanke på att det var lördag också. Och alla var ute och festade.

Efter att ha setat och degat samt sovit på diverse buss stationer och utomhus så blev det morgon. Och min buss till Rainbow beach väntade på att alla skulle gå ombord.

Timmarna senare så skulle vi anlända i Rainbow beach och checka in oss på ett hostel som låg där. På vägen dit fick man höra om jordbävningen i Chile och den anmodade tsunamivåg som skulle slå till längs hela Australiens östkust. Australiensarna själva var inte så oroliga utan satt upp varningar om att vara i själva vattnet i sig. De räknade inte med att vågen skulle slå så hårt (troligen pga stora barriärrevet som skulle sänka styrkan på vågen kanske).

Far min ringde också och lämnade ett hotande röstmeddelande på mobilsvar om att Australien skulle gå under om några timmar och att ingen skulle överleva… nja inte riktigt.. han bad mig hålla mig borta från stränderna.. hehe.. Men man vet aldrig med honom. Han har en känsla för dramatik och hård humor ibland. Så det skulle lika gärna kunna varit andra visan också, men på ett humoristiskt sätt.

Nere i själva Australien så varnades det inte så värst. Lika bra var de, för vi skulle ju ut och åka bil 3 dagar på en ö utanför östkusten. Frasier Island, som var en sand ö och det krävdes 4x4 drift att ta sig fram på ön.

Väl framme i Rainbow beach fick vi först checka in och sedan en genomgång om hur morgondagen skulle se ut och vilka grupper vi skulle vara i. Ett par timmar senare och trötta skallar, så blev det in på rummen och packa det man behövde. Vilket inte var så mycket(vi hade kunnat packa ännu mindre om vi hade vetat då vad vi upptäckte under resans gång). Solfaktor, keps/hatt för solen, badshorts, handduk, sovsäck, myggspray och kanske en varm tröja för kvällarna.

 

På kvällen mötte jag även upp med några ur gruppen, som tydligen tyckte jag var EXTREMT lik en skådespelare i ”The Hills”. Spencer Price eller nåt sånt… Så jag fick namnet Spencer resten av resan.
40 st individer som kallade mig Spencer och tyckte jag såg ut som killen från serien. Vissa till och med trodde att det var mitt riktiga namn. Lycka till att hitta mig på facebook säger jag bara!

Måndag den 1 Mars. Avfärd mot Frasier Island!
Morgonen börja med pannkakor och att rensa rummen. Man fick även lägga resten av sin packning i ett bagage förråd. Sedan var det ännu en genomgång. Då vägarna var svårkörda på ön, så var det mycket förberedelser för förarna. Om hur de bör hantera fordonet och vad som skiljde sig från en vanlig 4x4. Sen bar det iväg på äventyr!


Dagen bestod av körning och ett besök till en sjö, söt vatten!! :D Men sköldpaddor i.. Kvällen blev dock det lite dricka av. Där alla bilar stod tätt ihop i regnet med pressningar som tak mellan bilarna. Alla drack(nästan) och försökte skrämma bort dingos! Jag råka sno någon annans tält.. men men.. :P

Liten dingo

 

 

Tisdag den 2 Mars
Då bar det av igen! Fler utkiks platser och mer sjöar.. Men vilka utsikter, kattfisk som åt död hud(låter ofräsht men kändes lite som massage) och kyligt kallt vatten :D Man kände sig som en människa igen.. dock lite hungrig då vi upptäckt att någon stulit delar av vår mat. Mumel!!!

Kvällen skulle bestå av att vi alla bodde på ett ställe som var utritat på kartan. När vi väl kom dit, var vi dom ända där. Resterande hade innan vi anlänt blivit iväg skickade av Rangers då området var för farligt att bo på pga stormen som kom in. Kul att vi fick veta nåt :) Vi byggde upp vårat lilla läger i lugn och ro. Börja laga mat. Men sen.. börjar det blåsa som fan.. 3 av 4 tält blåste sönder (lyckligtvis var ingen i dom just då). Så majoriteten sov i bilen (försökte) jag tog plats i det tält som fortfarande var helt.

 

 

Onsdag den 3 Mars Hemfärden!
Denna morgon var kul! Först så spolades nästan alla våra tallrikar, bestick osv ner i havet efter att en stor våg kommit in när några diskat. Sen fick jag en blå manet runt benet som jag inte upptäckte förens 30 sek senare att det fortfarande satt fast där. AJ.. Det blev varm vatten att hälla på benet och alla kvinnliga kamrater envisades med att dom ville kissa på mitt ben(vilket tydligen skulle vara bra).. Men glöm de :P hahaha..  Det gick över efter en tid, men innan dess så halta man nästan. Hade mindre brännsår runt benet.

Sen var det hemåt och plötsligt så dyker resten av dom upp (resten av gruppen av 4 bilar).. Dom berättade vad som hade hänt och hade varit grymt oroliga för oss. Då ingen visste vart vi var.
Vi såg även på hemvägen en 150 år gammal sköldpadda liggandes på stranden.
Sen var man äntligen hemma! En dusch, lite mat (hade så grymt långt blodsocker att jag var helt borta) så börja man bli människa igen.. Jag var dock så slut pga mängden näring vi hade fått att jag fick lov att gå å lägga mig tidigt då jag inte mådde så vidare. Medans de andra söp! :P

Torsdag den 4 Mars.
Denna dag tänkte jag käka lite pankakor som skulle vara gratis, men dessa tog slut på 5-10 min så när jag kom där 12 min över.. så var dom borta. Men jag hade backup. Sen lyckades jag flörta till mig en ride till Brisbane också. Mycket billigare än buss, och trevligare. Var även och lämnade BLOD denna dag ;) De ni!! :D

Söndag den 7 Mars
Efter att ha stannat på ett hostel hela helgen, så bar det av till Melbourne äntligen!
Där var det hagelstorm (pingis bollar) som skadade bilar och hus.. Men det hade upphört när jag kom dit så man tog in på hostel.


Vad har hänt sedan dess då?
Inte så mycket, jobbat vid ett tillfälle, sett Alice i underlandet i 3D (nya filmen). Vad mer? Varit ute å tagit någon öl med lite vänner, träffat danskarna från Carins igen, Varit på svenska kyrkan och kollat film och fått nya vänner. Har även spelat kubb!! :) Och firat en skånings 20 års dag ;) Hon var urgullig i alla ballonger XD hahaha.. Har även haft massage kväll (jag gav massage, och fick mat.. mums)

 

Idag dock! Blir det grillning för hela slanten (hoppas ja). Jag ska till victoria market och köpa kött nu. Hade tänkt bjuda på Kangaroo kött men det var tyvärr slut i hela australien.. köttet alltså.. inte kängrur.. :P Detta pga att deras slakteri ligger i queensland och de har lite problem med vädret för tillfället. Men så kan det gå!

Hade bra där hemma! Nu är det bara 14 dagar innan jag är hemma igen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0