Aventyr i Cairns

God- morgon/dag/middag/kvall/natt eller vad det nu blir som passar er.
Sjalv sitter man i Soliga cairns kring lunch och skriver ett litet inlagg! :)

Vad har hant sedan senaste inlagget da? Till en borjan, inte mycket. Lite festande men inga aktiviteter. Man klattrade nastan pa vaggarna ett tag dar. Men sa kan det vara, det ar ju regn period har sa. Har aven sagt adjo till min resekamrat Ida.
(For de som vill sa kan ni folja Ida's fortsatta resa pa www.iidadanielsson.blogspot.com)

Men de senaste dagarna har de varit riktigt fullt upp.
White water raafting(forsranning), regnskogs vandring, lite mer festande, snorklande och mote med manga trevliga nya bekantskaper.

Pa tisdagen drog jag upp i regnskogen.. och ja.. det regnade.. mycket!

Vacker regnskog med dimmiga bergstoppar!

Fina insekter ocksa.. jaja.. jag ser stord ut pa bilden :P men men..
Den hade ju vassa klor.. den stack mig nar jag tog bilden :P hahaha

Var ute och vandra lite ocksa.. helt plotsligt marker jag att floden ar sa oversvammad att gongvagarna/stigar ar oversvammade totalt :P Jag och nagra andra(en hallandare och en tysk som var pa smekmanad) tog da regnskogen istallet.. lyckadet sjalvklart ga in i ett spindelnat med en 10 cm spindel i.. mums :P haha.. Men vi klara oss utan ormbett och annat i alla fall.. Hade sett australiens giftigaste orm bara nagra minuter innan denna vandring :P

Vi fick aven lov att vada vid ett tillfalle.. Inte sa smart da det finns emort mycket krokodiler i queensland. Men vi klara oss med alla delar i behall. Fast vi var alla lite oroliga nar vi val var i vattnet.

Fint vattenfall va? :P Synd bara att det var monligt..

Detta ar nagot man inte ser genom tagfonstren i dalarna direkt ;P

Sen kom man hem med vata klader, som fick torka under natten. Sedan var det vidare till Tully och Tully river for forsranning(grad 3 av 6) En heldag inkl lunch. Alla andra flottar sa ramlade minst en ut lite da och da. Vi var battre pa att ta oss ner och halla balansen i flotten. Dar emot sa raka vi kora in i en som lagframfor oss och vi alla valte i. Mitt i en fors, och det var omojligt att simma da strommarna var valdigt starka och botten full med vassa stenar. Men det gick bra. Lite blamarken har och dar for vissa. Och ett stort raddnings padrag :p haha.. Men kul var det ;) Vill gjora om det igen! :D

Sen blev det snorkling i tva dagar :) Maste beromma personalen pa forsta dagens utflykt.. mycket vackra damer ;) hehe..

Pa kvallen blev det utgang och olspel med besattningen pa baten. Manga ol senare (3 kr per ol) och timmar senare blev det sangen.. i tva timmar.. sen upp igen och ut pa ett nytt rev.

Bokade Frasier island for ett par dagars aventyr senare pa kvallen och sen hem och sova. Trott...
 Idag ska jag med flyget till Brisbane!

Adjo for nu! Skot om er alla! :)

Krokisar

Ja sa har vi varit i Cairns nagra dagar nu.. Igar var vi ut till en RIKTIG krokodilfram(alltsa ingen turist farm)
Och dar sag vi manga stora och sma krokisar :D hehe.. Nice ;) En lang battur dit och  intressant fakta om trakten.

Var aven pa en stor utekvall igar, ladies night. Manga fina damer dar ute.. Vid ett tillfalle sa bjod de pa stripp for tjejerna.. Dar frivilliga man skulle upp pa scen. Jag tankte "ah vafan.. varfor inte". Tydligen sa finns det filmat bild bevis.. :-o Not good!! Men vad tusan. Det var bara en kul grej :) Och lite av en tavling :p

Fick aven reda pa igar att jag kommer inga i en arbetsgrupp jag sokt till inom en frivillig organisation som jag jobbat inom en tid. Mest arbetat lokalt tidigare, men denna arbets grupp forhaller sig till ett rikstakande arbete. Sa detta ser jag starkt fram emot. Forsta motet vantas bokas nar de vet exakt datum da jag aker hem till Sverige igen.

Sa ni vantar jag bara pa uppgifter fram flygbolaget om detaljer och datum for hemresan.

Detta var allt for denna gang! Adjo! :) Nu ska jag till DHL och hamta upp mitt visa kort! :)

The west coast!!!

En resa av ett eget slag, med en frän husbil/skåpbil/van (kalla det vad ni vill), och två underbara personer som tillsammans delar erfarenheter och upplevelser till max. Okej, hurvida jag är underbar eller inte, är nog till betraktaren. Så vi säger att jag reste tillsammans med en underbar resekamrat, vid namn Ida. Så framför oss hade vi 15 dagar med burkmat(huvudsakligen tonfisk), bulgur och varmt vatten.

1 Feb
Läs föregående uppdatering. Skriver en liten add på den dagen ändå…
Väl vid hostlet och efter lite frukost så hämta jag och Eric ut stöldgods från polisen i Freemantle, medans Ida handlade mat till färden. Vi gav oss sedan av vid 15 tiden. Råka nästan köra på en gammal stackars försvarslös tant i en minibil tack vare vanens enormt dåliga backspeglar. Köra till Cervantes för att besöka vårt första mål, Pinnacles. Då bensin macken var stängd sedan 30 min när vi väl var framme, så kunde vi inte tanka(det kan vi tacka den extremt långsamma Wicked personalen för).Så fick vi lov att sova någonstanns för natten. En Caravanpark där vi mötte vår första Wicked broder/syster. Som bestod av 3 tyska tjejer med en väldigt kinky målad van, där de 7 små dvärgarna gör olydiga saker med både kor och får. Detta förnekar dock tjejerna och tycker dom inte alls gör nåt sånt. Utan bara använder fåren som hästar. Det tror vi vad vi vill på ;)

2 Feb

På morgonen trodde vi först at bilen hade dött, batteriet var dött. Men som tur var så var det bara glapp. Men med tanke på ryktet Wicked har, så hade jag inte varit förvånad om det varit värre. Sedan  åkte vi och tankade sedan drog vi vidare till National parken för att se på pinnacles. En tid senare och många roliga bilder senare drog vi in i stan för lunch. Ida hade varit enormt duktig i sitt planerande. Men hon ångrade starkt lax på burk. Ingen höjdare…

Köpte även en snorkel här för 25 dollar. Som jag för tidpunkten tyckte var värt pengarna. Införskaffade även diskmedel och andra förnödenheter för diskning. Drog sedan vidare och stannade på många många fina utskiks platser längs vägen. Fina kust linjer och klippor. Efter en lång färd den eftermiddagen och lågt blodsocker kom vi äntligen till Geraldtown. Vi var båda hungriga och lite små irriterade pga det långa blodsockret.. Efter ett antal försök att hitta en fungerade hel BBQ så blir jag tokig och bestämmer att vi skall käka pizza och jag bjuder. Vilket vi gör! Och det var behövligt J Vi blev genast båda två på bättre humör. Sedan drog vi vidare till en 24 timmars parkering som skulle finnas där någonstanns enligt tyskarna på hostlet. Det fanns inget där.. så vi tog och gömde oss på en skol gård. Med public toa utan el.. och ölda i badrummet.. Ida skräckslagen, lugnade tillslut ner sig och somnade. Jag kan erkänna att det var lite obehagligt. Men det var precis i början av resan så det kan vara förståligt. Och var försiktig med att lita på tyskar… speciellt när det gäller vägbeskrivning!

3 Feb

Dagen därpå gick vi upp tidigt och drog iväg till en ny national park där vi skulle kolla på stora bergklippor och canyons.

Efter ca 1,5 mil eller så i 10km/h på en grymt skakig väg så kom vi fram.

Frukostdags! Sedan vandring och lite klättring.. vi beslutade att halva parken räckte och det tog ändå 2-3 timmar. Sedan blev det en lika skakig utfärd och vi åkte till Kallbarri och doppade oss samt åt en bit. Vi funderade på om vi skulle stanna där för natten, men beslöt att rulla vidare till Demham(Shark Bay). Där hade en grymt nice caravanpark erbjudande betala 2 bo 3 nätter. 17 dollar natten inkl el! Nice! Ladda kameror mm. Ägaren hade köpt stället för 5 månader sen och höl på att resuarera upp det. Och han var mycket trevlig och givmild. Det var väldigt blåsigt där så man undra nästan om vanen skulle välta :P Vi blev också av med ett bord, den råka hamna under ett däck.

4 Feb

Vi drog på morgonen iväg till Ocean Park och kolla på lite fiskar, bland annat hajar.

Och vi körde även förbi en och annan utkiks plats. Denna dag bestod annars av att ta det lugnt och ligga på stranden.. Jag snorklade även en del och såg en stor stingrocka och lite fisk.. Inget märkvärdigt märkte jag några dagar senare… Men snacka om att det var många Emu´s på detta stället. Se bilden nedan!

5 Feb

Monkey Mia var de dags för denna dag. Att se delfiner och annat. Ida fick den stora äran att mata en nere vid stranden.

Medans jag fick finna mig i att stå kvar och ta kort på sandstranden.. mumel.. Vi drog även ut på en liten mini kryssning där vi fick se lite fler delfiner, en stycke tigerhaj(ca 3 meter nåt sånt) och Dugons(sjökor).

Blev även ett besök på en pärlfarm. Där vi fick se många dyrgripar samt även hur det går till att skapa pärlor och formen på dessa. Sen blev de att slappa vid poolen. Det var allt för varmt för stranden efter att ha tillbringat 3 timmar i solen på en båt mitt på havet. På hemvägen stanna vi vid en liten lagoon och tog oss en dopp. Till våran förtvivlan så var det väldigt grunt… Men man kan ju medge att det hade blivit en grymt fin bild om man fått med vanen och vi 2 som med ryggen mot strand kanten går ner i det grunda vattnet.

6 Feb

Denna morgon var det dags att lämna Denham tyvärr. Vi drog på vägen mot nästa mål förbi Eagle Bluff som är en klippsats ovan en bay/vik där man kan se små unga hajar simma omkring där nere. Ganska häftig känsla måste jag säga, ville nästan bada där.

Men då skulle man nog bara skrämt iväg hajarna. Efter det var det Hamelinpool’s telegrafstation där vi får en fin guidad tur på telegrafstationens museum samt lite info om området.

Där fanns också en mindre industri en gång där de istället för marmor block, sågade ut stora block med snäckor som man sedan byggde byggnader, murar mm av(en känd restaurang i Denham var byggd av just snäckor).

Vidare efter de så stanna vi till vid ett road house och skulle käka lunch, en trevlig rätt som inkl pita bröd. Men tror du nu inte att vårt kära pita bröd var mögligt? Jo, visst var det så. Så det blev att slänga, så fick vi köpa en påse med fralla istället. Mumel igen…. Väl framme i Carnarvon så tog vi in på en Caravanpark igen, med pool för 2 nätter.

7 Feb

Vi drog denna vackra dag(”Detta ser ut att bli en fin dag”, mitt dagliga motto som Ida störde sig på) bar det iväg på lite turistande i staden. Bland annat ”One mile Jetty” Som var ett museum för en mindre tåg station samt en brygga som för många herrans år sedan användes som en stor transportled av material (ull, spannmål osv osv osv) längs kusten innan de större vägarna var byggda runt i Australien.

Fick även en lite gratis guide där, då vi fotade en gammal Porsche(Ser ut som en VW jag vet, men var registrerad som en Porsche).

Hon berättade en lång lång historia, och var mycket trevligare än hon först såg ut att vara, hehe. Sen drog vi och kolla på en STOR jäkla parabol :P Som användes när de höll kontakten med månlandningen då USA´s egna var i radio skugga.

Tog oss även ett dopp på stranden efter lunchen med flyttade sedan oss till Caravan parkens egna pool och spela även lite kort.

8 Feb

Dags för inköp av nya jäkla badbyxor.. då en viss person som börjar på D slutar på aniel slarvade bort mina på en spårvagn. Träffade även igen våra kära tyskar med de sju dvärgarna.  Tog även ut lite pengar och drog sedan vidare mot Coralbay. Där blev det snorkling och man såg ganska häftiga saker måste jag säga, Ida låg däremot i skuggan och slappade. Badkruka! Vi drog även och bokade en heldags tur till dagen efter. Sedan blev det att njuta av solnedgången och se en och en annan stingrocka vid stranden.

9 Jan

Äventyr att det smäller om det! Tyvärr har vi ingen undervattnens kamera med oss så ni får hålla för ögonen och fantisera nu! Kom igen… och inget snusk tack! Vi steg in i butiken och fick prova våtdräkter och simfötter. Sedan bar det vidare till hamnen där vi steg ombord på en båt. Nu var man taggad kan jag lova. Då Ida var helt ny på detta(snorkel,simfötter,cyklop) så tog vi ett mindre rev första rundan.  Men vilka vackra fiskar man såg korall formationer. Det var så man tappa hakan nästan.. Och under båten gömde sig många fiskar undan solen… Stora fiskar :)

Efter första rundan var det fika dags, Ida fick i sig en buttermilk kaka som hon upptäckte två sekunder efter hon ätit den. Men god det var den! Sen skulle vi simma med en Mantaray(svartrocka) som är ca 1,8 m i bredd. Liten va? De hade sänt upp ett plan för att lokalisera den till och med. När det väl var gjort så hoppade alla ner i vattnet och simmade efter, innan de hade vi slappat och sett en och en annan delfin simma förbi. Men snacka om att det var jobbigt väl nere i vattnet. Den simma ju inte direkt sakta kan jag säga. Det blev i upp i båten och vila en stund och sen ner igen. Denna gång simma den långsammare(då den samlade föda) och vattnet var mycket klarare. Man dök ner och simmade vi vissa tillfällen bredvid den. Vilken känsla att se ett sånt mäktigt djur i det vilda och få ta del av de. Efter detta var de flesta ganska slut och vila ombord på båten. Guiderna ordnade med lyx lunch (kyckling, tonfisk, sallader, bröd, ost, dressingar) .. Lyx och lyx.. Vi är Backpackers.. detta var fan lyx!

Efter detta så drog vi längre ut längs revet. Och jag fick mig den största upplevelsen på länge!
Hajar! Jag och Matt(en av guiderna) simmade ut i en springa mellan reven till en plats det ibland kan finnas en haj eller två. Vi simmade till en plats som var som en liten dalgång under vattnet, än såg man inga hajar. Men efter en stund kom det en 1,5m korallhaj och simmade 5 meter under oss. Troligen nyfiken på vilka vi var. Ju längre tiden gick ju fler blev dom.. Tillslut var det ca 7 hajar där under oss (några fler längre bort som man knappt såg). Jag var fascinerad bort om allt annat. Jag dök emellan åt ner mot hajarna, simmade efter en bit och vid ett tillfälle simmade bredvid en minst 1,5 meters haj. Jag önskar jag hade haft kamera och dela detta mer er. Men tyvärr :( … Vi var kvar där en lång stund, sedan snorkla vi vidare och hajarna simmade vidare dom med. Man var trött i benen efter denna dag och med minnen för livet!

Våra kära tyska vänner hade även de checkat in på samma Caravanpark som vi. De tycks förfölja oss?! Sedan blev det ännu en vacker solnedgång. Och en Pizza på ett Cafe! Det var vi värda!

10 Feb

Nu skulle vi vidare till Exmouth, men tänkte vi på att tanka? Nix… Det blev att köra i extrem hetta, 16 mil i 60 km/h. Något som borde tagit 1,5 timmar tog over 3 timmar. De misstaget gör vi inte om!

Sen drog vi ner till en strand plats där och laga mat. Bestämde oss för att bo i det vilda en natt och spara lite pengar. Vi hade tipsat några andra om platsen vi skulle sova på, när vi väl vaknar står deras bilar utanför utan att vi hade märkt något. Var vi trötta dagen innan eller?

11 Feb

Nu var det dags för en Caravanpark igen, sedan vidare till Turquose bay för snorkling. Ida och jag såg en stor sköldpadda som letade mat och många fascinerande fiskar. Medans Ida låg och vila på stranden drog jag ut igen. Jagade efter lite fisk för skojs skull. Men mitt skoj hade upptäckts av en annan. Som hoppades sno lite mat jag kanske fångade åt honom. Ännu en haj nämligen, även denna kring 1,5 m lång. När jag såg den simma jag efter den, när den såg att jag gjorde de så simma den iväg vettskrämd som en jäkla raket. Jag måste ha sett jäkligt ful ut i snorkeln.. hmm….

Sen mötte vi på tyskarna igen. De hade nämligen legat där och näckat vid stranden. Vi bestämmde oss alla för att ses senare och åka till en Sköldpadds  plats, där de brukar lägga ägg denna tid på året. Vid Caravanparken så fixa vi middag, lunch för kommande dag samt bada i poolen. Och Ida konstaterade att ”Vi är duktiga” då vi inte hade haft en lugnstund på hela tiden sedan vi kom tillbaka utan bara fixat och donat med allt.
Vid solnedgången, så åker vi dit och möter upp med tyskorna. Ingen lycka med sköldpaddorna kommer vi fram till efter 2 timmar. Men vår van och deras van tyckte tydligen om varandra :P

12 Feb

Denna dag måste varit den tyngsta dagen på länge. Först slänger vi oss i poolen en snabbis innan vi åker från Exmouth vidare till Karratha. Detta blir en färd på 60 mil i 45C graders värme! Efter en så där 50 mil så blev motorn överhettad.

Efter en stunds väntan kom en jeep med trevliga gruvarbetare som ville kolla att allt var ok. Samt ge oss vatten.. KALLT vatten!! Himmel säger jag bara :D Väl inne i Kalbarri så skulle vi hitta någonstans att bo, de vi hitta kosta 44 dollar! Glöm de säger jag bara! :D hehe.. Så vi drog vidare till Roebourne och hamnade på en grymt fin Caravanpark med väldigt trevliga människor. Men värmen denna natt! Man kunde typ inte sova med ens en tråd på kroppen! Värmen var olidlig!

13 Feb

Dags att slänga sig i poolen igen och sedan iväg! Denna gång till Port Headland. Där vi beslöt oss för att  spendera många timmar på ett svalt köpcentrum. Drog även ner till stranden, fick ordning på bankärenden(se föregående bloggar med stölder osv). Vi köpte även en stor 2 liters kall juice som vi dela på. Att man behövde den eller :D haha.. Sen körde vi vidare, vid första Road houset stanna vi och åt. Men beslöt oss för att köra vidare pga att slippa köra så långt dagen efter (34 mil räcker). Så vi körde en timme i mörkret och kom till nästa road house. Där ställde vi vanen vid sidan av byggnaden och sov genom natten. Vi lånade även deras toaletter, då dörrarna var öppna så var där 10 cm gräshoppor överallt!

14 Feb

Alla hjärtans dag!
Upp och hoppa i tidig timma. Tanka och köra vidare mot Broome. 3-4 timmar senare var vi framme och tog in på en sista caravanpark. Där slängde vi oss än en gång i en pool. Nu varm värmen sjuk, liksom luftfuktigheten. Man vaknar i panik de senaste nätterna av värmen. På kvällen tog vi oss en Alla hjärtans dag middag på en kina restaurang, där vi avnjöt en stor buffé. Strålande! Vi hade duschat och klätt upp oss fint för evenemanget, även om campervanen inte stämde överens med oss längre så fick det gå ändå.

15 Feb

Denna dag var slappa samt vila vid poolen och tvätta bilen. Bara Chilla!!!! :D Var även ut till kusten och kolla på deras långa strand samt ett annat ställe där det fanns dinusarier fotspår i stenarna vid vattnet. Och grymt häftigt formade klippor.

Det var den resan, jag är imponerad om ni orkade läsa allt. Bravo! :D

Sedan vad som talades om och skedde under bilresans gång, får ni gärna fråga om en annan gång.
Eller se en del bilder på facebook som förtäljer en del.

Tror jag fick med det väsentliga. Ida har en blogg även hon, titta gärna in.
www.iidadanielsson.blogspot.com

Sköt om er alla! Snart kommer jag hem!

Skriv gärna något! :)

Road Trip!!

Då var det första Februari!!

Och det börjar bra!

Igår åkte Daniel vidare till Melbourne för att sedan fortsätta till Sverige igen...
Vi kommer sakna dig på roadtrippen mannen!! :)
Vad mer då? Jo, Ida kom till Perth efter att ha varit med en lokal vän i en vecka utanför Perth.
Så det har blivit stranden och även lite festande.. Vi var även till Polisen och fixa med anmälan.
Men nu åter till nuet
Som jag sa så börjar det bra! I morse drog Ida och jag för att hämta vår Wicked Campervan. Denna firma har även ett blygsamt erbjudande där man kan få första dagen gratis. Hur? Jo du klär av dig näck när du hyr bilden. Så vi tänkte: "Varför inte? Det är 65 dollar vi talar om" Så vi tog av oss näck och fick ett lägre pris tack vare vårat hjältemod.. eller galenskap.. kalla det vad ni vill! :P
Sedan fick vi i och för sig vänta i 2 timmar innan vi fick bilen.. vilket var enormt jobbigt då vi inte ännu hade ätit frukost. Så vi höll på att bli tokiga... Men tillslut fick vi vår bil. Även kallad Family guy.. Då Stewie befinner sig på vannens sidor :) Bilder kommer senare ;)
Fick under tiden även ett brev från Polisen där de säger att vissa av mina stulna saker återfunnits.
Då är det verkligen ett tecken på att Januari var en dålig månad, men nu vänder det :)
Jag fick tillbaka körkortet, min plånbok samt visa korten. Dom är i och för sig blockade men ändå... :P
Sen bara det av till Bam'bu hostel för att packa det sista och åka. Kl hann tyvärr bli 15-16 innan vi kom iväg. Vilket förstörde planeringen lite..
Men nu sitter vi på en campingplats där vindarna blåser 10 km/h och har nyss ätit middag.
I morgon fortsätter och börjar den RIKTIGA road trippen!!! :D
Vet ej när jag kan skriva igen, så hoppas ni uppskattade denna lilla uppdatering i alla fall :)
Take care och lämna gärna lite text efter er :)